Carport
De garage was nogal een bouwval en sins de pukkelpop storm was het hek helemaal van de dam. Tevens was het Asbestachtige dak in zeer slechte staat en hadden woelratjes de volledige vloer van bakstenen ondergraven. Een vorige eigenaar had de vloer gedeeltelijk uitgegraven om zijn minibusje binnen te krijgen. Een nieuwe moest er dus komen. Het idee was om een soort 4 auto carport te maken. Eigen ontwerp en eigen uitvoering. Budget vriendelijk en polyvalent te gebruiken. Het moest bijvoorbeeld in de zomer mogelijk zijn de auto’s buiten te zetten en een avondje uit de wind te kunnen tafelen.
Ontwerp gemaakt in Sweet Home 3d een gratis pakket!
Vooraan 5.5 meter
Achteraan 4.5 meter
9,5 meter lang
Palen zijn 9×9 cm
Planken rondom zijn 2.1 cm dik tand en groef en 13 cm hoog.
De dwarsbalken zijn 23 cm hoog
De vloer een betondek van 25 a 30 cm met staalvezels met daarover Cylex dallen afgewerkt met blauwsteen
Voor het hout heb ik een heel fijn gesprek en goede deal gekregen met een lokale houtverkoper nl Palenboer in Herk-de-Stad beter bekend in de regio als Boer-Zoekt-Klant omdat hij zo een bord heeft staan. Hij levert gratis aan huis en heeft alles op voorraad behalve de bovenste dwarsbalken maar die komen binnen de 3 weken aan. De prijs ga ik nog niet melden omdat ik niet weet of dat geappricieerd gaat worden
maar laat me zo zeggen … het kost minder dan een standaard carport van bij de doe het zelf! Ik ben dus wel blij!
Dit was de vroegere garage
vooraanzicht
zijwand
achterwand … stukken volledig verzakt en zo … de vloer is achteraan dik 20 cm verzakt …
geen idee of deze plaat er ooit uit gevallen is of dat dit zo standaard was …
voorkant oplossing voor te lage poort
op de vloer heeft men in der tijd allemaal baksteentjes naast mekaar gelegd en dan beton er over… de vorige eigenaars hadden een volkswagen minibusje en dus ook een oldtimer … in plaats van de poort boveaan hoger te maken hebben ze gewoon vanonder een stuk uitgebroken jaja kwa goed idee kan da tellen he.
ander zicht op voorwand
zijkant … tegen de platen staat een soort takjesmat … afschuwelijk
de achterkant … de rode buizen liggen er om de stroom door te trekken van onze kelder naar de nieuwe carport
bovenaan heeft iemand ooit al eens staalkabeltjes gespannen aangezien het langzaam aan het openspleiten is desondanks heeft het de pukkelpop ramp gewoon overleegd
gewoon met haakje vast
Dus ik denk dat de nieuwe constructie toch wel ietsje degelijker is als dit gedrocht … en we zijn er ons bewust van dat we er echt iets aan moeten doen.
Dit zijn wat foto’s van het opbreken van de vloer in de oude garage
Dat is fijn he met de hamer alles kapot slaan wat je tegen komt. Tot mijn grote verbazing heeft hij de hele dag meegeholpen
want werken is fijn!
Je ziet dus dat de vloer gemaakt was van een hoop bakstenen naast mekaar gelegd en daar een laag cement over … alles dus uitgebroken en in curver bakken gedaan. Curver bakken zijn voor mij de grootste redding om proper te werken. Geweldig sterk, geweldig handig.
Daar wordt je sterk van
Dozen … VEEEEEL DOZEN
En dan is een minibusje dus echt wel handig
Hopla nog maar eens alles vol doen
En nog maar eens de bus vullen
Steeds minder vloer …
Busje alweer vol … in totaal 3 keer gereden en was dik 1.5 Ton steen puin
Bijna aan het einde
Hier kan je zien hoe het gecementeerde keldergat is geworden mooi uit gedroogd en zelfde grijs als bezetsel Hier is een gedeelte van de grond uit de garage van belang om de boel op te vullen.
Hier zijn we de kiezel aan het weg doen om naderhand te recupereren en om vooraan bij te vullen
25 a 30 kruiwagens omhoog gereden en aan de straatkant alles wat bijgevuld. Mensen rijden daar constant over dus moeten we jaarlijks bijvullen
Onder de kiezel ligt er gelukkig anti worteldoek.
De smerige bruine takjes afdek nest er rond uit gedaan
De volledige garage is scheef en we zien nu nog harder als voorheen dat vervangen HOOGST noodzakelijk is
Deze panlatten durf ik niet los doen want dan liggen een aantal platen aan de binnekant! Inderdaad deze kleine panlatjes houden een aantal platen tegen.
Lekker asbest dakje … dat wordt ook nog een fijn werkje om weg te doen.
Gaten hier en daar.
Hier zie je de rol die er rond hing. Wat een vuiligheid
we gaan het dek maar net zo groot maken als de carport. Waarom? wel niet omdat ik het geen goed idee vind maar doordat de grond scheef loopt gaan we anders achteraan een trap hebben van dik 45 cm en dat is gewoon ambetant voor het grasmachien … tevens wordt het dan een zooitje terrassen bij mekaar.
25 cm is gewoon voor de zekerheid omdat we echt geen gedoens willen. Of wel tegoei of wel niet voor dat beetje meerprijs ben je er tenminste voor altijd vanaf.
Betonnetten is inderdaad goedkoper maar gaan we niet doen scheelt maar iets van een 150 euro … ok dat is wel wat geld maar… er zijn veel maars … met staalvezels zijn de randen ook gewapend, je hebt er zelf geen werk aan en er is niet genoeg tijd tussen de komst van 2 mixers om 2de deel netten te leggen. De mixer gaat echt tot in de garage rijden. De netten moeten ook beetje op hoogte komen en dat gaat allemaal veel gedoens zijn voor weinig. Dus vandaar vezels.
Het betondek zo laten is geen optie. Door de staalvezels zullen hier en daar vezeltjes doorkomen … dat is niet zo leuk voor je auto banden en al zeker niet voor de kleine.
Garagevloer is op deze foto volledig uitgebroken en de graafwerken kunnen beginnen … ik heb gegraven terwijl de garage er nog stond aangezien de grond makkelijker te graven is als hij droog is
Dit zijn nog wat reserve stenen van onze woning al de rest -> container park
Controle van hoe de palen in de grond vast zitten … ik zou verwachte beton -> maar dus niet !!! Steenpuin en de leemgrond … opletten dus!
nog wat stenen van de vloer … maar nu is alles er volledig uit!!! In totaal op 2 weken dik 3 ton naar het containerpark gebracht.
zoals op de foto duidelijk zichtbaar het hele ding is al aan het verzakken nu dat is al 5 jaar zo
Deze pannen gaan we in de kelder leggen -> reserve voor het huis en de badkamer achterbouw
spleten en kieren allom
Dit blokje wil je niet weg doen
Hyundai H1 is echt een werkpaard ik ben zo blij dat ik dat als company car heb genomen !!! Echt
Jaja … asbest dakje dat gaat zo snel mogelijk weg …
de eerste kruiwagen
de eerste vierkante meter 3 kruiwagens -> snelle berekening … binnekant garage 80 kruiwagens … buitenkant nog een 25
volledig rond de woning -> en daar opvullen
2 vierkante meter
we vorderen
opvullen en aanstampen …
eerste strook klaar
tijd voor ne koffie
Oldies op de oprit redelijk veel bekijks van de voorbijgangers
Over gegaan op de taktiek … met de spade los steken en dan opscheppen … ging sneller. Eerste stuk volledig met schup gedaan
Het hulpje
zondag middag… pauze
en we zijn aan de voorkant … de voorste meter is opgevuld met steenpuin … echt kl**e werkje om dat er uit te halen
maar de aanhouder wint!
doormoosde slechte kwaliteit bakstenen … maar toch hard genoeg om een schup tegen te houden … bikkeltje er bij en helemaal jezelf zijn
eindresultaat
mooi opgevuld … kan weer zakken en dan kan er nog wel wat bij … we hebben nog een stuk wat opgevuld kan/moet worden dus het lijkt er op dat we wel van de grond gaan afraken.
en de oldie past er nog net in 1 van de laatste keren in de oude garage
Kiezel weg geschept en dan de worteldoek mooi opgerold zodat we naderhand alles mooi terug kunnen leggen. De worteldoek is nog goed dus die gaan we niet weg doen.
lijkt een makkie … wat grond weg scheppen … gaat wel op een dagje lukken … helaas ook hier zat steenpuin onder
Aanhangwagentje er bij gezet en hopla direct laden he
Ik ben geen pro dat weten we ondertussen dus ik behelp me met wat ik heb … alles mooi uitgemeten en achteraan heb ik presies 25 cm verval … dus vooraan graven achteraan komt het gelijk. Nu waren mijn vriendin en ik de boel eens aan het bekijken en dat wordt wel een verschrikkelijk lelijke trap … dus hebben we besloten om de grond die uit de rest van de graafwerken komt te gebruiken om achteraan een lichte helling te maken …
Dit (onderste tapelijn) is de hoogte van het platform …
Platen op bakstenen gezet tegen het verzakken … dus stukje gegraven stenen er tussen en dan de rest uitgegraven … opletten met de vingertjes.
En hier zie je waarom het zo langzaam is gegaan dit weekend … nog maar eens dik een ton steenpuin uit de grond gehaald … niet fijn gedaan nee nee volledige bakstenen en beton tegels … Sommige mensen maken van hun verbouwing echt 1 soep eigenlijk … hopla stenen in de grond wat grond er over … worteldoek, kiezel … dat hebben we weer mooi opgelost. Maar goed Alles mooi geraapt en het is klaar.
Dit samen met 12 curver bakken is uit de grond gekomen … ja ook die lange beton stukken
Maar aan het einde van de dag heb je dan wel iets nog een stukje aan de voorkant en dan nog het 2de deel aan de binnekant. Toch zeker nog 1 volledig weekend werk.
Vanbinnen kan je nu mooi naar buiten kijken we zijn wel blij dat er geen water in gaat staan of zo. Het blijft mooi droog, nu we gaan wel drenage buizen leggen voor en langs de garage.
En het is weer weekend geweest lees als -> hard gewerkt al zeg ik het zelf!
De oldtimer staat dus paar daagjes buiten tot het nieuwe huisje klaar is. Wel even bash er over zodat er zeker niks aan komt. 2013 wordt hij zowieso grondig onder handen genomen.
Steenpuin … steenpuin en nog eens steenpuin. 4 a 5 ton in totaal … saneren noem ik zo iets … op zich zou ik het mee in het beton dek kunnen gieten maar ik ga het gewoon weg doen. Onvoorstelbaar dat mensen dit soort rotzooi gewoon in de grond steken.
Dit was aan het einde van zaterdag … begint er aardig op te lijken he achteraan kan je nu echt zien dat de platen aan het verzakken zijn en het dus echt hoog tijd is!
Buiten krijgen we een aardig grond platform … dit gaan we verspreiden over de volledige tuin die dan ongeveer 2 a 3 cm hoger wordt stoort dus niet. In het voorjaar ga ik dan de boel ook met zo een ploegding helemaal omploegen, daarna wellen en dan opnieuw aanplanten.
Deze reserve pannen en buisdelen lagen opgeslagen in de garage en zullen in de lage kelder gelegd worden. Die gebruiken we niet en dan hebben we toch nog reserve onderdelen moest er nog eens storm komen. Tot nog toe hebben we nooit pannen af gehad maar het zijn loksbergse pannen. Die fabriek bestaat niet meer dus als je nog zo een pan moet hebben ben je aardig gechareld Ik heb er nog een 70 tal en 2 nokstukken … tevens een 40 tal pottelberg pannen, veel recenter en gebruikt op onze achterbouw en badkamer.
Zondag … korte broek aan 3 graden buiten en gaan met die banaan!
Nog meer puin
en hopla alle puin is er eindelijk uit … jammer genoeg moet ik nog aan de voorkant ook een strook doen (voor de afwaterings kokkos) maar dat is pas als het dek gegoten is
Hier doen we het voor he !!! enkel nog achter de garage wat rotzooi opruimen en dan kan de garage afgebroken worden … klaar voor het beton dek!
Grond … veeeeel grond zoals jullie zien staan hier ook nog paar stapels sylex tegels
die zijn uiteraard voor in de garage. Of dat nog voro dit jaar gaat zijn weet ik niet, ligt beetje aan het weer.
Teaser foto van de afbraakwerken
in een wat latere fase …
Bouwtechnisch mochten we niet afbreken en opnieuw opbouwen. Hoe we dat nu presies hebben gedaan gaan we niet in het breed uitsmeren en daarom ook geen foto’s of verslag van het totale afbreken, dat hebben we nl niet gedaan er is altijd een stuk blijven staan (hoekpalen en zo) maar we willen geen enkel risico. Daarom hebben we ook gewacht met het plaatsen van foto’s tot de carportpalen allemaal stonden. Om de metaalpunten min of meer waterpas te zetten … een oude manier gebruikt … 15 meter pvc transparante darm en water. Wel zorgen dat er geen lucht in zit!
Teaser foto van hoe het volledig afgebroken uit zag hier is de beton op gestort, we hebben dit eerst flink nat gespoten daardoor moesten we geen plastic leggen gewoon direct er op gestort. De plastic wordt gelegd omdat de beton anders te snel droogt. Bij de huidige weersomstandigheden en een goede natte ondergrond dus totaal niet nodig.
De vieze asbestachtige platen mooi afgeleverd op containerpark … een grote zorg minder. Kosten vielen al bij al ook nog mee
Mijn nieuwe trouwe vriend … echt waar dit is een schitterend toestelletje kost iets van een 60 euro, zelfs iets minder nog maar hier lever je strak werk mee af
Eigenlijk dient hij voor binnen … buiten toestelletjes zijn veel duurder … maar als je gewoon wacht tot het donker is kan je hem ook buiten perfect gebruiken en een pak centen sparen … in November is het gelukkig vroeg donker
Paalpunten ingeslagen en gezorgd dat er 25 cm van in het beton komt. Dat is ruim voldoende opgegeven was 15 cm.
De vier hoekpunten … 35 cm beton … pukkelpop-storm-proof heet zo iets!
Silex dallen mooi gelegd … rand opgevuld met witte zand om te stabiliseren en dan mdf meubelplaten als bekisting … een experiment maar … het is perfect gelukt en stukken goedkoper dan bekisting huren … de mdf platen moeten wel er na de container in.
stroom voorziening achter de bekisting in witte zand … er was geen tijd meer om gleuf tot aan de woning te graven dus tijdelijk zo naderhand doe ik de witte zand weg en kan de gleuf gegraven worden.
Deze jongen paste gelukkig net op onze oprit … we hebben in totaal uiteindelijk 10 cub nodig gehad dus 1 volle wagen en dan nog een kleintje (7.5 cub is max in zo een wagen)
Alles mooi klaarleggen werkt altijd fijner… zal wel aan mezelf liggen maar ik hou graag overzicht tijdens het werk … deze bouten met moeren dienen om de palen te verankeren in de paalpunten.
Bovenaan komen dwarsbalken van 7×23 cm. Deze wilde ik niet zomaar tegen de palen schroeven maar er voor de helft op laten rusten. Dus alle palen een stukje bovenaan uit gezaagd van 3.5×22 cm en met een lichte schuine hoek zodat we een minimum aan verval krijgen van ons dak (afwatering)
Dat geeft dan dit als resultaat …
Detailbeeld
Het werd donker … oude staanlamp buiten… en om 19.00 stonden ze allemaal waterpas op deze donkere foto staan de linkse al waterpas de rechtse was ik nog bezig …
Hopelijk moeten we niet te lang wachten op de dwarsbalken. Die moeten ze zowieso komen brengen aangezien die 5.5 meter lang zijn.
Best een grote klus maar ik denk dat het zwaarste achter de rug is, het uitgraven, bekisting maken, beton gieten dat is toch wel het meest gedoens … nu is het opbouwen. De balken zal ook nog even rommelen worden en het dak is ook niet van de poes al de rest is wel te doen denk ik.
De achterste rechterhelft wordt dicht gemaakt en de rechterwand ook met tand en groef planken.
Voila beetje opgeruimd dan vooraan aangevuld (moet naderhand nog 5 cm aangevuld als de tegels liggen) en het volgende constructie hout uitgeladen nu is het wachten op de dwarsbalken … hopelijk zijn ze er vandaag of morgen dan kan ik aan de bruggen beginnen.
De bruggen lopen van links naar rechts en lopen over 5 meter in totaal 30 cm af naar de rechterkant, dit voor afwatering
Bruggen gaan maat 8×23 hebben aan weers zijden komt er een balkje van 7×7 tegen dat door en door geschroefd wordt en op 9 cm van de bovenkant. Daar tussenin komen dan de dwarsliggers van 9x9x170
Simpel voorgesteld gaat het ongeveer zo iets worden bovenaan
De dakplaten zullen dus in de lengte om de 1m70 een volledige ondersteuning hebben van de bruggen en dan om de meter in vertikale richting van een balk die 9×9 is. Volgens de palenboer maak ik het op die manier enorm sterk. 7×7 was ook goed geweest voor de dwarsbalken maar:
– die had hij niet voorradig in 1m80 dus dan moest ik langere pakken en veel verlies hebben
– de prijs van de 9×9 palen aan 1m80 was even veel als 2m40 in 7×7 dus voor zelfde prijs heb ik nu sterkere tussenschotten en minder afval. Ik had geen zin om te bestellen en risico te lopen de houten dakconstructie niet klaar te krijgen.
Hopla gisteren de balken naar achterkant van de woning gedaan, bouten gaan ophalen … voor 190 euro aan bouten en moeren maar … nu hebben we wel alles voor de volledige dakconstructie. (Bouten en moeren gekocht bij http://www.Snuffelmarkt.be te Halen, altijd TOP service en gewoon een goede OK winkel waar je nog per stuk kan kopen)
foto verslag is altijd leuker dus …
Perfect afgeleverd veen dank aan houthandel Brems http://www.brems.be/
speciale Balken boren gekocht … en dat is een fijn speelgoed echt waar must have! Zit vooraan een klein stukje schroefdraad op het puntje … trekt de boor aan juiste snelheid door het hout! Boort schitterend recht. Wel op lage toeren boren anders verbranden de boorbramen … ik heb er 2 gekocht van M10 en van M12 (mocht er 1 stuk gaan moet ik geen uur verliezen met op en af naar de winkel rijden. Tevens een 19mm freesdinkie gekocht voor het verzinken van de bouten in de balken. Dat alles samen met de bouten en moeren was dus 187 euro … op zich valt dat nog best mee eigenlijk!
Ladder aan 1 kant gezet … balk er op gelegd dan aan de andere kant met een lijmklem vast gezet … voorzichtig de andere kant goed gezet … beetje prutsen … ook daar lijmklem op … alles klaar voor het boren
Ow ja de balken zijn dus ook mooi in schuinte af gezaagd. Ze zijn allemaal een 10 a 20 cm langer dan de maat die ze moeten zijn. Afzagen met de handzaag gedaan.
de hoekjes uit de balken zijn dus perfect gelukt, balk ligt mooi voor de helft op de palen! ROTS VAST
middenpaal ook gelukt OEF
Balk op iedere paal vast gezet met M12 bout
Detailbeeld binnenkant carport
aan de buitenkant zijn de moeren dus verzonken, dit omdat er nog planken over komen voor de afwerking. Beetje prutswerk maar nja beter wat meer tijd aan besteden en het echt juist en goed maken he.
Eerste balk is dus gelukt. Eens de 6 balken liggen is eigenlijk alle echt zware werk gedaan. De tussenbalkjes en liggers zijn veel lichter, kleiner en beter te hanteren.
PS deze balken zijn eigenlijk het maximum van wat je in je alleen kan plaatsen. Het is al een aardig gedoens en je moet echt goed nadenken, voorzichtig zijn en alles 4 keer checken… je wil niet dat zo een kastaar naar beneden komt
Op zaterdag met goede moed begonnen, vroeg in de ochtend wetend dat de balken die nu volgden steeds zwaarder werden (langer), hier had ik net balk 2 van de 6 gezet deze was 4.7 meter
3 de balk (4.9 meter) op 30 cm verhoog gelegd, Afgetekend en gezaagd. Dit om de juiste schuining aan de zijkant te verkrijgen.
Dit is dus de juiste hoek … gedelijk gepruts om te zagen.
andere invalshoek
Als je alleen bent is het een kwestie van na te denken voor je doet … deze manier van werken maakte het … min of meer haalbaar om de balken alleen te leggen. Balk op ladder
Lijmklem tegen het kantelen van de balk
Hoogste kant vast zetten met 2 lijm klemmen …. niet te vast het moet nog kunnen bewegen
Dan deze kant omhoog
Et voila, balk 3 (4.9 meter) ligt er op. Doorboren en vastschroeven.
Hier zie je dat het werken met een laserpen om de paalpunten mooi recht te zetten echt resultaat op levert. Alles komt heel erg mooi en waterpas uit. Ben best tevreden. Had verwacht veel correcties te moeten doen.
Hulpje aanwezig Check.
Af en toe een tussenpauze voor een tasje koffie met honing…
Als je de balk door moet zagen zal je merken dat de zaagsnede na verloop van tijd begint af te remmen net zoals een schijfrem … oude schroevendraaier er voorzichtig tussen slaan met de rubber / nylon hamer en je kan weer rustig doorzagen. Nooit meer energie gebruiken dan nodig.
Zo span je dus de balk lichtjes op
nummer 4 … 5m10
nummer 5 -> 5m20
nummer 6-> 5m40
Tevens wat sylex dallen omgelegd en plaats gemaakt voor de volgende stap.
Afvalstukjes valt ook best mee … echt allemaal korte stukjes
Zaterdag in de late namiddag. Alles mooi opgeruimd … we stoppen er mee voor vandaag.
dwarslopers van 7×7 cem door en door vast geschroefd, Hier boven op komen dan weer dwarsliggers van 9×9 cm … de bovenkant komt mooi gelijk met de draagbalken
Lijmklemmen … daar kan je dus niet zonder
Tussenbalken gelegd … de balkjes tegen de draagbalken schroeven is een flink gepruts de dwarsbalken is gewoon op maat zagen … uitboren … uitfrezen en leggen … ook veel werk maar toch merkelijk minder
Boven frees voor het verzinken van de bouten (anders zou ik bouten hebben aan de bovenkant van de balken en dat is niet de bedoeling want daar komt het dak op te liggen!
Net te klein gefreesd om de bout er in te kunnen laten vallen … rubberhamer is dus nodig maar dat klemt ook direct de bout vast zodat je ze flink kan aantrekken
eerste rij klaar. Mispak je hier niet aan … dit is echt wel flink wat werk
De avond vier en 2 vakken waren zo goed als klaar.
Volgende stap: de kruisverbanden maken want er wordt storm verwacht! Mogelijk krijg ik wat hulp ook deze week. Een vriend heeft gedaan met examens en kan mogelijk wel eens komen helpen
Wat ik dus wil doen is met de schemer schakelaar en ledslangen onder de rand van de carport een soort verlichting maken. Geen hoofdverlichting maar meer zo een trendy licht dat van onder de dakrand komt. Geen permanent kerstgevoel maar puur voor de orientatie. Licht zou aan gaan als het donker is en dan bv een uur of 4 blijven branden of zo.
Buitenlicht zou zowel per sensor werken maar ook permanent aan kunnen. Wat ik aan de binnekant ga doen per verlichting? Ik ga voor van die glazen dinkies gaan van een paar euro met spaarlampen in en zo een aantal.
zo van die maar dan wit of zwart. Die lagen bij Van Craenenbroek voor een euro of 2 a 3 … en op zich als ik er zo een 2 per tussenbalk hang (8 in totaal dus) denk ik wel dat ik voldoende licht heb. Bijverlichten met werklamp als ik aan auto bezig ben kan nog altijd. Daar kunnen gewoon standaard E14 spaarlampen in die zijn verkrijgbaar voor 2 a 3 euro en hebben 11 watt vermogen. 90 a 100 watt spaarlamp vermogen is denk ik wel voldoende voor een carport zeker samen met de led darmen rondom en de 4 verstralers buiten.
Zo de laatste balkjes zijn op maat gemaakt, de dakconstructie is dus eigenlijk klaar nu … ben ook gaan kijken voor het steeldek dak met anti condensatie laag dak gaat een 700 euro zijn voor de platen, bevestigingsmatteriaal en dakgoot met beugels. Het gaan 8 platen zijn van 6.5 meter lang die ik zelf op maat zal afslijpen. Kleur antraciet. Toch eens zoeken naar alternatieven … je weet maar nooit.
Houtverbindingen zien er zo uit, als je de schaal ziet van de garage vind ik dat ik dat als amateur allemaal best mooi passend heb kunnen maken. /me beetje fier op zichzelf toch wel
zijaanzicht ziet er zo uit. De tegels moeten uiteraard nog gelegd worden he heb ze wel verzorgd gestapeld.
Windverbanden gemaakt met staalkabels. Heb dit in 2 vakken gedaan en het verschil in stabiliteit is ENORM onvoorstelbaar dat zo 2 simpele kruizen de sterkte zo beinvloed
kabelspanners en tussenstukjes … om zo 2 kruizen te maken ben ik wel uur of 2 bezig geweest onderschat het niet … veel geprul. Zowieso met staalkabels werken als het koud is … voorzichtig zijn want voor je het weet prik je jezelf.
De verlichting voor de garage zelf … op de 4 tussenbalken komen iedere keer 2 lampen. Of dit niet veel is … 8 lampen … gezien de oppervlakte van de garage valt dat wel mee denk ik … het zijn 4 parkeerplaatsen dus 2 lampen per parking.
spaarlampjes 11 watt 600 lumen warm wit energie klasse A … volledige garage is dus een 90 watt, het zou gezellig genoeg moeten zijn om ook in de zomer onder te tafelen met de auto’s buiten.
hopla … glaasjes er voorzichtig af gedaan … alles mooi nagekeken en ordelijk klaar gemaakt
en zo ziet het opgehangen uit. 2 schroeven en hangt mooi stabiel
Hier kan je de lampen zien hangen … ik maak later nog een betere foto
Kelder ook eens grondig opgeruimd
na het werk -> containerpark afval weg doen!
de lampen zijn ook allemaal naar de zijwand bekabeld. Alles mooi aangesloten in de lamp. Dat op zich is een pak werk wat gedaan is … klein gepruts. Ik heb 2.5 mm kabel genomen van die stijve en voor verlichting is dat eigenlijk te veel van het goede. Nu het was goedkoper om een grote rol van 50 meter te nemen dan stukken van 1.5 en 2.5 dus alles direct 2.5 gedaan. Gevolg is wel dat ge flink aan het sukkelen zijt om de kabels mooi geplooid te krijgen in de lamphouders … in die krengen is er al weinig plaats dus echt gepruts. Maar … dat is dus gelukt. Nu ga ik aan de zijkant 4 contactdozen zetten en dan kan alles mooi naar de voorkant getrokken worden om daar een schakelaar te zetten. Dan kan ik beginnen aan het voorbereiden van de bekabeling voor de buitenverlichting. Ook luidspreker kabel naar de vier hoeken dan is alles in 1 keer gedaan …
Lampen en regen geen probleem zijn ip 44 en alle rubbers zijn aangebracht
Lampen en zo ophangen … ja ik weet dat ze normaal voor muurbevestiging zijn maar dat is als je er 60 watt gloeilampen in zet. De 11 watt spaarlampen worden een pak minder heet dus geen probleem.
Gisteren flink doorgewerkt na het werk en deel 1 van de verlichting klaar gemaakt. Alles ip44 uiteraard
Zo ziet de garage momenteel dus uit met de lampen … geeft beter zicht. Veel reacties gehad van amai 8 lampen ge gaat er een stadion of zo van maken … nu het zijn 4 volwaardige parkeerplaatsen. 2 lampen van 11 watt per parking is echt niet zo overdreven dacht ik … afwachten tot het aan is nu zoals je ziet op de foto komt het ook estetisch gewoon mooi uit … en het oog wil ook wat.
Ik ben zo vrolijk geweest om voor de verlichting ook gewoon 2.5 mm te gebruiken … op zich was 1.5 meer dan genoeg voor 11 watt lampjes … maar dus een behoorlijk gekloot om alles mooi in de behuizingen te krijgen. Wel fijne samenvoeg klemmetjes gevonden in de Snuffelmarkt. 4 plaatsjes en transparante voorkant waardoor je kan zien of de kabel ook echt goed er in zit. 100 stuks 18.75 euro. Ik snap niet hoe ze dat kunnen maken voor die prijs! eens alles in de doosjes zat heb ik de gaten waar de kabels de contactdoos in komen nog eens gesealed met kit. Dus is zeker allemaal mooi dicht! In de dekseltjes zit een afsluitrubber dus ook dat is fijn in orde. Als er ooit iets is kan het dekseltje gewoon los gedaan worden.
Resultaat van de opgehangen lampen. Ziet er best proper uit. Je ziet hier ook de verzonken bouten van de dwarsbalkhouders. Eigenlijk ben ik erg tevreden over het resultaat. Begint allemaal echt mooi uit te zien!
even tijdelijke aansluiting gemaakt met stekker dus ik kan nu mijn garage insteken. Schakelaar en stopcontact werken. Zoontje onder de indruk.
Hoe is het nu van licht. Wel het is eigenlijk perfect. Het is een warmwit licht dus best gezellig. Het is niet dat je een zonnebril nodig hebt en als je bv aan een auto of zo wil werken zal een werklamp wel nodig zijn. Maar om ’s avonds onder te zitten is het wel erg aangenaam. Zelfs het terras is zichtbaar verlicht (ligt aan de linker kant er van)
Ik heb eerst de stroom gelegd omdat ik:
– dat al thuis had liggen
– alles ip44 is dus geen probleem met neerslag
– nu kon ik nog aan de achterkant van de balkjes waardoor de kabels uit het zicht lopen dat kan niet eens het dak en de dakgoot er zijn. Gewoon estetisch dus mooier
Dilema … het dak dus. Er zijn verschillende opties.
– Steeldek met 4 cm isolatie -> nutteloos aangezien het een open carport wordt
– Steeldek met anti condens doek. 8 platen die zijn 6.5 meter lang dus kan perfect kosten voor de steeldek platen + schroeven + dakgoot thuis geleverd een 700 euro
– Bitumen golfplaten komt alles samen op een 250 euro zonder dakgoot dus pak een 300 euro alles samen.
Het scheelt wel een pak he … weet het zelf niet goed. Op zich … het is een carport dus bitumen zou perfect dienst kunnen doen. De platen zijn 2 meter lang en dus ook een stuk makkelijker te hanteren, ik kan ze zelf ophalen, makkelijk op maat te maken, isoleren kan ik nog altijd aan de onderkant moest het ooit nodig zijn doordat ik het balken systeem heb gebruikt.
Vrijdag namiddag in Uden Nederland dakplaten opgehaald. Doordat het een restpartij was heb ik 300 euro bespaard tegen de winkelprijs. Ok het heeft me een namiddag gekost om ze op te halen maar … dat is veel centen. Vrijdag ook direct mooi afgeladen en klaar gelegd.
Normaal ging er steeldeck op komen dat kan makkelijk tot 1.2 meter overbruggen. Ik heb mijn dwarsliggers om de meter gezet. Voor golfplaten raad met om de 30 cm steun aan als meest optimale. Ik heb dus steun gemaakt om de 18 a 20 cm! Nu ik wilde proper verder werken. In plaats van het dak nog hoger te maken en panlatten aan de bovenkant te zetten heb ik 3 uur gleufjes gefreesd. De panlatten zijn dus mooi verzonken in de balken en scheelt weer 5 cm in de boord bovenaan. De panlatten er tussen gelegd en dubbel genageld!
Dit is dan het resultaat
Hulp gehad van Kevin … een vriend des huizes. Altijd fijn
zicht op de vorderingen …
Binnen aanzicht
eerste plaat gelegd. Ieder golfje genageld… ja dat is meer werk maar … dan is het ook goed 550 nagels om het volledige dak vast te leggen.
Vrolijk als je met 2 werkt lekker retro muziekje op …
Schiet aardig op. Zoals je ziet zijn ook alle platen zowel in de lengte als in de breedte nog eens van kit voorzien. 2 golfjes overlap en 20 cm plaatlengte overlap zoals opgegeven door de producent. De kit heb ik gewoon voor de zekerheid gedaan. Een dak kan niet dicht genoeg zijn!
2 dagen wringen op het dak … voorzichtig zijn en … nagelen … veel nagelen. Heb wel flink spierpijn.
Einde dag 1
Dag 2 weinig foto’s tijdens de werken want ik heb alleen verder gewerkt en om nu een plaatje te maken bij het leggen van iedere nieuwe plaat nja niet veel aan om hier te bekijken he
na het frezen had ik enkele stapels houtschaafsel … mooi geborsteld en bij mekaar gelegd.
En voila het dak ligt er op … voor jullie beginnen roepen de platen vanvoor is niet recht en zo … er komt dus nog een houten rand rondomrond samen met de anderhalve zijwand. Daarboven op komt dan nog lood of zinc dus komt goed hoor! Alles past mooi.
Zo ziet de binnekant er nu uit
mijn portie fitness … zal blij zijn als deze eens liggen heb ze al zeker 10 keer verplaatst en dat zijn godverdomdse ondingen hoor
Voila … 4 volwaardige plaatsen de oldies staan nog halve meter van de achterkant af dus dat geeft wel een idee van de plaats … ikke super tevreden. Deze week nog dakgoot hangen en dan effe sparen voor de rabbat planken om de zijkant en dakrand af te werkeEn we klussen vrolijk verder. Ben beetje in de fase dat ik gewoon wil bezig zijn. Gisteren na het werk (gewerkt van 06.00 tot 14.15) naar palenboer Jos geweest voor het ophalen van de rabat planken voor de garage / carport. 72 planken van 3m60 lang en 13 cm dekkend tand en groef, diep gedrengd. Ik heb zowat alles gehaald daar behalve de dwarsbalken omdat hij die niet zo lang en zo dik kon krijgen. (http://www.palenboer.be eerlijke fijne mensen die niet enkel verkopen maar ook een advies en wat uitleg geven als je iets wil maken!). Na het ophalen wat gegeten en maar direct naar buiten gegaan om er aan te beginnen. Om 17.30 begonnen en doorgewerkt tot 21.00 wel echt op mijn tempo dus rustig aan.
De blabla zegt jullie minder dus … fotoverslag.
Dat past maar net Gelukkig was het niet zo ver .. bochten lekker ruim genomen hahaha …
35 minuten later
Palenboer Jos heeft echt wel VEEL liggen …
Onderkantjes waar het over de metalen paalpunt kappen komt mooi uitgeschaafd met de electroschaaf … wel beetje proper werken he.
Het begin …
Zo ver was ik om 21.00 … iedere plank is dus voorgeboord en dan vastgeschroefd met 2 60×4.5 inox schroeven per paal. Alles met de “in verband methode” gezet … dus je zet in de lengte en met wat over is begin je de volgende baan. Het ging eigenlijk best goed vooruit. Vandaag hoop ik de zijwand klaar te hebben dan komt de halve achterwand aan de beurt! Met de windverbanden was de constructie al behoorlijk stevig maar nu is het echt ROTSVAST mede doordat iedere plank dubbel geschroefd is krijg je een mega sterke wand. Begint mooi te worden!
Ik heb eens gekeken met betrekking tot die naden. Er zijn nergens 2 naden in een vak boven of onder mekaar dus altijd doorlopend paal paal en dan een onderbreking.
Zo zien de naadjes uit. Mocht het krimpen … daar heb ik al eens over nagedacht … Als dat zou open staan ga ik met een spuitje en naald mooi opspuiten met lijm Ja i k weet het dat is gepruts maar volgens mij werkt dat wel.
Andere hoek … momenteel sluit het behoorlijk goed aan hoor … het is een open carport he Geen luxe woonhuis
Ergens gisteren namiddag … schoot aardig op wel
Dit is het zicht bij de buren. Behoorlijk strak wel. Ik ben dus compleet overtuigt van het bosch laser dinkie dat ik gekocht heb. Dit ding dus
Dit was 1 van de goedkopere modellen … normaal alleen voor binnen maar trekt lijnen van 15 meter … gewoon gewacht tot het donker was en dan gebruikt om de palen uit te lijnen. Nu zie je duidelijk dat alles echt wel super recht in lijn staat. Dit is het meest rechte dingen waar de buren in de hele optrek op uitkijken hahaha. Mijn buurman kwam gisteren zelf zeggen dat hij het super sjiek vond.
Voor de mensen die gaan beginnen over de dakgoot en oversteek … ik weet het … maar ik heb al een oplossing
Boord aan de voorkant wordt 4 planken hoog … dus een 50 cm. De carport krijgt daarmee vanvoor een ingang van 225 cm. Mooie maat dus, zelfs de minibus kan er perfect in … als de tegels liggen blijft 220 over. Bedankt aan boer jos om me daarvoor te waarschuwen. Als je vanvoor dus kijkt gaat het lijken alsof er een plat dak op ligt de volledige schuinte zal weg vallen onder de voorplaatbedekking van 4 platen hoog. 3 extra steunbalkjes worden vooraan geplaatst
En dit was de binnekant gisteren niet tot 21.00 doorgewerkt. Om 19.00 had ik het ermee gehad. Ik doe de vroege deze week dus ik ben om 06.00 al in Brussel … om 14.15 stop ik en tegen 15.00 ben ik dan thuis werkklaar en omgekleed. Dus op zich heb ik toch nog 4 uur gewerkt. Ik merkte dat ik moest stoppen ken je dat … he meet iets … pakt een plank … legt ze klaar … “hoeveel was dat nu?” … opnieuw meten. Ook begon het te miezeren dus buiten vochtig, wind en … ik had honger. Nu ben best aardig opgeschoten volgende rij is inclusief voorkant
Die wil ik graag klaar hebben omdat je dan echt ziet hoe het gaat uit zien!
De carport kon zelfs ondanks de windverbanden nog een beetje “wiebelen”. Ik merk nu met de zijwand er bijna volledig in en alles goed geschroefd (momenteel zitten er al dik 180 schroeven in) dat alles zeer zeer zeer strak en stabiel staat. Eens de halve achterwand er in zit en bovenaan nog een flinke boord gaat er geen beweging meer zijn volgens mij. Ik ben ook erg tevreden dat ik veel aandacht heb besteed aan het correct zagen van de kopse balken onder juiste hoeken daardoor kan ik nu met de rabat er mooi over zonder probleem. Ook komt de achtekant echt PERFECT uit, de rabat komt een halve cm onder de dakplaten voor de andere wanden is er nergens zo een probleem
Zijwand bij de buren klaar … de dakgoot ik weet het … maar komt goed
Strak resultaat hoor … enkel deze wand 200 schroeven.
Zicht aan de binnenkant
old fashion koordje … doet de truk voor de rechte voorkant
Steunbakjes gezet … 4 dik dit zijn overschotten van het trap veiligheidsding dat ik vorige week maakte en paste PERFECT… ecologisch en on a budget dus
Eerste plank … geeft een idee van de helling aan de binnenkant
Met lijmklemmen rubberhamer en wat geduld krijg je dan de eerste lat gezet … dit is de lastigste
En dan gaat het vlot gewoon in klikken en schroeven. De rand zorgt dus voor een volledige bedekking van de balk + dakschuinte. In totaal is het 51 cm en dat kwam perfect uit!
Zicht van op de oprit
zicht van op de straat
zicht van binnen uit
Nu wordt het nog de achterwand (halfdicht) + omkadering andere helft plus zijkant en dan ziet het echt uit als een carport / garage
De boord had ik eerst schrik dat nogal hoog ging zijn maar doordat het zo een grote carport is, is het best mooi en in verhouding. Van op de vloer tot aan de boord is nu 225 cm maar er komt nog een vloer in dan is het 220.
ik heb nog wat foto’s van tussendoor ook maar laten we eerlijk zijn … veel is daar niet aan te zien. Dit is het stuk tot aan de dakboord zeg maar … vanaf hier volledige lengte planken …
En dan ziet de achterkant er dus zo uit. Deze is maar half dicht en dit heeft een paar redenen. De dichte wand zal nog een regenwater opvang herbergen die zie je dan niet van op de straat. Komt op hoogte met kraantje binnen en kraantje buiten
zal 1 of 2 vaten worden nog te bekijken. Dit is 2m35 breed. Maar dat komt later in dit topic uiteraard aan bod
de andere kant is dus open zodat er voldoende daglicht is maar ook zodat we een doorkijk naar de tuin houden vanop onze 2 terrassen … dit om zoontje bv in het oog te kunnen houden als hij in zijn speelhuis is of op het gras. Het eindresultaat is dus best strak. Er komt nog een dakgoot aan en de rechter lijkant moet dus ook nog een boord krijgen van 4 planken hoog
Ik had 72 planken gehaald en heb er nu nog 6 over. Ik zal er nog 6 of 8 moeten bijhalen om het af te maken.
Het ziet er wel modern uit zo he nu de tuin moet nog wat aangeplant worden en zo dan is het ook direct een heel ander zicht he. Ik ben best tevreden eigenlijk. Het is wel een pak werk als je zo iets wil zetten maar dus doenbaar!
Zoals je kan zien heb ik nog een pak grond die naar voor moet en die moet verdeeld worden. Ik ga eerst de compostbak ledigen en dan de grond er over Deze grond wordt gebruikt om langs ons huis een stuk op te vullen. Dat is de noordkant van ons huis en ik ga daar gewoon antiworteldoek leggen met van die schors tot ik een idee heb van wat ik daar zou kunnen doen … ik zal eens foto’s maken wie weet zitten er hier groene jongens of meisjes met goede ideetjes
Zo ziet het nu dus van op de straat uit … de oprit moet ook nog eens opnieuw gedaan worden ik zou graag van die beige grind hebben
zijkant beginnen … weer met traditioneel koordje
Niet veel hout meer over … te weinig zelfs om het af te maken. Ik had initieel gerekend op een boord van 3 planken hoog maar zijn er dus 4 geworden … haal in de week wel plank of 4 bij
opstaande voor en achterwand zorgt dat de toekomstige zonnepanelen niet zichtbaar zijn van op de weg.
eerste 2 latten gezet
en toen … was het hout dus op.
geeft wel redelijke indruk van de zijkant
Ik had dus 2 ledslangen gekocht in de afprijzing bij Van Craenenbroek. 1tje warm wit 15 meter 9.9 watt 360 leds en de andere idem maar dan koud wit. Gisteren eens beide even ingestoken en de warm witte ziet er echt super uit en is bruikbaar voor de garage … wat ik met de koud witte ga doen weet ik nog niet
jaja ik weet het ik ben een zogenaamde Led-ishist
op foto is het nogal moeilijk een echt idee te geven van het daadwerkelijke effect in het echt ziet het eigenlijk totaal anders uit hahahaha. Ik heb de ledslang dus aan de open zijkant en voorkant vast gezet met van die kabel klemmetjes.
doordat het Led slangen zijn ging dit perfect tussen 2 ledjes om de 2 ledjes een klemmetje … jaja dus dat zijn er dik 150. Probleem is dat het anders niet mooi recht was. Ook mooi strak de palen mee genomen. Ik had overwogen een gat te boren en ze daar door te steken maar dan wordt de lichtstroom onderbroken en dat was niet zo mooi kwa licht.
Zicht van uit de garage … het is beperkt in lichtopbrengst en dat is ook de bedoeling. Het dient eigenlijk gewoon aan te gaan als het behoorlijk begint te schemeren en dan X uur (instelbaar) aan te blijven. Dit zodat als je bv in de winter thuis komt als het nog donker is dat je de schakelaar en zo makkelijk kan vinden voor het normale licht … of gewoon kan uitstappen en naar binnen gaan.
Uiteraard wordt de boord rechts nog volledig dicht gemaakt maar mijn hout is dus op … dit geeft beter idee van het licht wel
Hier zie je de klemmetjes en ook dat de darm mooi recht hangt aan de rechterkant is het nu gewoon ingestoken maar er komt dus een schemerschakeling op … alle details daarover volgen! was nu gewoon even ter test he.
Dit is de licht opbrengst eens het donker is en geeft perfect weer wat ik ermee wilde bereiken ook als je in de zomer buiten zit en het dus gebruikt om onder te tafelen of na te praten is er net voldoende licht om geen muggen en zo aan te trekken maar toch nog mekaar te zien zitten … en ja met kerst is er al kerst verlichting ik weet het.
Het begint er inderdaad op te trekken. Dit weekend nog rap de laatste 4 rabat planken zetten en dan kunnen ook de buiten LED beamers geplaatst worden voor de tuin en het terras. Dan is het nog alleen de dakgoot en betegelen. Groot werk gedaan. Als je ziet dat ik op 11 november de eerste schup heb gegraven en praktisch alles zelf heb gedaan (op de panlatten na waar Kevin is komen helpen) is het nog best snel gegaan he 3 maanden ongeveer.
Leds bieden inderdaad heel veel mogelijkheden als je ze op de juiste manier plaatst en goed nadenkt. Het licht is anders, de opbrengst is anders en de kleur … bestaan veel misverstanden over. Als je dus buiten mijn garage staat zie je een lichtgloed … warmwit en ik kan je in alle eerlijkheid zeggen … je kan van buitenaf niet zeggen of het ledlicht danwel iets anders is het is voor 15 meter slang een 10 watt. Als je dat ziet is dat zeer weinig. 10 watt stoort mij ook niet als dat gelijk een uur of 3 aan is, dat kost geen stukken van mensen en bied een enorm comfort. Het idee was dan wel kerstverlichting maar met leds moet je altijd opletten dat het ook geen permanente kerstverlichting wordt
heb wel eens wat ideetjes gezien die op zich leuk waren … maar eens ze er stonden nogal druk of fout over kwamen.
Goeie tip … bij de matige temperaturen … of echte koude eerst de led darm half uur insteken en dan pas beginnen zetten. LEDS worden niet heet maar wel beetje warm en dan is de darm een stuk makkelijker recht te krijgen en te plaatsen!
Gisteren de schemerschakeling afgewerkt. Ik heb de stroomkabel van de ledslang dus doorgesneden en daar de schemerschakelaar tussen geplaatst. Dan heb ik een stopcontact met schakelaar voorzien dus dubbele veiligheid.
Dit is de schemer schakelaar … je gaat er met je Fase en Nul draad in en komt er ook weer uit. De aarde verbind je rechtstreeks. Nu mijn lichtslang heeft geen aardingsdraad … Wel opletten … dit kabels mogen maar van 0.75 tot 1.5 zijn. Je kan de lux instellen en je kan de tijd dat ze aan moeten blijven instellen. Momenteel staat hij op aanspringen bij volledige duisternis (6 lux) en dan 3 uur aanblijven. Je kan dus de gevoeligheid bijregelen. Je kan ook kiezen dat het licht aanblijft tot het weer licht wordt buiten nu voor mij persoonlijk in de garage hoeft dat op zich niet. Momenteel staat de mijne dus op 3 uur. Mogelijk moet ik dit wat langer maken … in de winter is 3 uur misschien wat kort. Als ik de schakelaar uit doe en terug aan en het is donker gaat hij uiteraard wel weer opnieuw beginnen tellen en blijft het weer 3 uur aan tenzij het ondertussen licht wordt
Wat ook heel erg fijn is, is dat hij niet meteen schakelt. Dus als je met je auto lichten er op schijnt gaat niet direct het licht uit. Er moet echt paar minuten licht zijn of zo
Dit is aan de binnekant … de buitenkant ben ik vergeten foto van te maken dat zal ik straks even doen. Ik heb dus 2 gaatjes geboord door de paal en de kabels komen daar aan de buitenkant mooi uit de sensor hangt aan de voorkant aangezien hij wel daglicht moet krijgen uiteraard
Van uit deze contactdoos zal ook een kaberl vertrekken voor de led beamers die aan de buitenkant komen. Er moet ook nog een extra schakelaar komen om de buiten led beamers permanent aan te laten en de detector dus te overbruggen.
Resultaat met de gewone lampen en de ledslang aan. Dat wordt gezellig in de zomer De koud witte led beamers op de oprit moet ik ook eens afregelen. Nu op foto geeft dat een totaal vertekend beeld
dat lijken zeer beperkte lichtpunten op de oprit maar dat is dus niet het geval. Die stukken zijn echt daglicht maar de volledige oprit is ruim verlicht! Alleen staan er 2 wat te laag gericht
die moet ik eens wat verder zetten … werkje voor in het weekend.
Eerste keer gewerkt aan de oldie in de garage …
Zoontje is dus echt fan van Palenboer Jos
voor iedereen die denkt dat ik altijd super ordelijk werk … dus niet
maar alle afval blokken in kleinere houtblokken gemaakt (enkel het echt hout niet de mdf uiteraard) en hier kan mijn mama haar kacheltje weer paar dagen gratis laten branden proper in curver bak dus kan zio gebruikt worden.
En de zijwand is dus ook af … alles van garage/carport hout is nu gedaan. Volgende is de dakgoot en dan de palen die je vooraan ziet liggen zullen dienen om achter de halve achterwand een water reservoir voor regenwater op hoogte te maken. Regenwater zal dan gebruikt worden voor de tuin en zo. Beetje zonde om daar duur drinkwater voor te gebruiken.Tevens nog lood leggen rond de voor achter en open zijkant.
zicht over de lengte
Binnekant … eigenlijk best mooi gelukt Ook alle hoogtes komen mooi uit en de boord is niet te zwaar, de verhoudingne kloppen.
Dit is dus de schemer schakelaar / timer voor de LED slang
Zo ziet het uit als het volledig donker is
Zondag was graafdag. Eerst de compostbak leeg gemaakt en dan begonnen met het verplaatsen van de grond achter de garage om aan de zijkant van het huis aan te vullen … Zoonlief was ook weer paraat
Dit lijkt niet veel maar het waren toch 27 kruiwagens … er wordt ook nog opgevuld aan de achterkant van de garage voor de duidelijkheid daar moet ik dus minder ver voor lopen
En dit zijn dan de laatste lampen die ik hang dan is het welletjes geweest. Als ik nog meer licht zou hangen heb ik schrik dat ruimteschepen aangetrokken gaan worden!
Eerst grondwerken verder gedaan … allemaal met de hand gegraven uiteraard … zaterdag om 08.00 stond ik al buiten
Dit was om 13.00 … wat er nu nog ligt en niet aangevuld is tegen de garage is om vooraan bij te vullen … eens de tegels op het betondek liggen moet ik vooraan aanvullen anders geraak ik er met de auto niet meer op
Dit zijn de LED Beamers 130 Ledjes koudwit (8000k zeer koud dus) 8 watt verbruiken ze … zo heb ik er vier voor de buitenkant van de garage. In totaal dus een 32 watt … valt dus best mee.
Meer specs … komen dus uit Budel Nederland … vanbinnen 1.5 kabel dus toch ook in nederland dunne draden soms. nu 1.5 voor 8 watt is RUIM voldoende hahahaha
Ziet er uit als een gewone halogeen straler maar dan gewoon … VEEL ledjes.
Specs op achterzijde zijn wel grappig … Halogeen lamp … dat zal toch wel moeten zijn Hallo Geen Lamp Made in China en komen van bij Van Craenenbroek. Waren erg goedkoop.
Bewegingsdetector … instelbaar in gevoeligheid, licht en duur. Instelbaar tot maximum 7 minuten.
Werkvoorbereiding
vanbinnen geen grote mirakels he L Terre N …
en deze is aangesloten, net voor het kapje er op ging.
Zoonlief even er van geprofiteerd om in de oldtimer wat te rusten … deze zomer zorgen dat we kunnen toeren.
hopla dat zijn er drie de vierde hangt dus aan de voorkant. De achterste is in het midden van het open stuk gehangen niet in het midden van de garage. Dit omdat er nog watertonnen komen en anders was gewoon de helft van de verlichting voor de buren. Nu is het perfect in onze tuin.
Vooraan afgewerkt. Ziet er best proper uit vind ik.
Het was zalig weer dus … buiten gegeten met Linusje. Vond hij wel SUPER.
Tsjing
op foto lijkt het een felle plek op de oprit maar dat is dus niet zo komt door de autofocus en lichtregeling op de camera. Het is best veel licht en inderdaad het is sterker in het midden maar niet zo hard als op de foto. Timer werkt dus ook. En sensor ook in orde … misschien naderhand nog eens wat afregelen maar tot nog toe lijkt het wel ok.
Dit is aan de zijkant en je kan ook achteraan zien dat het speelhuisje mooi verlicht is … ook hier zelfde probleem met de camera maar het terras is nu dus mooi verlicht. Dat het koud wit is stoort niet erg hard.
Ik ga wel nog een schakelaar bij zetten met een fase draad zodat ik de verlichting ook permanent aan kan zetten.
Muziekje moet er ook zijn in de polyvalente garage. Nu ik ben van de budget vriendelijkheid en had niet veel zin dit weekend geld uit te geven nu had ik nog een nagelnieuwe autoradio liggen. Een oudere ATX voeding van 300 watt uit een pc had ik ook nog liggen … en betonplex was er ook nog … klussen maar
Dit is het blokje waarop de radio geschoven kan worden … een inbus sleutel als verankeringspen! Ik kan hem er dus eenvoudig af nemen en binnen zetten tegen diefstal of gewoon in de winter en zo …

Hier zie je de verankering er in zitten … niet letten op de luidsprekers … er komen vier luidsprekers op te hangen, kabel en klemmetjes liggen al thuis maar dat is dus de volgende fase!

dit is een 300 watt atx silent voeding. De fan is temperatuur geregeld en maakt bijna geen geluid. Lucht wordt doorgevoerd en koelt dus ook ineens de radio Of dat lastig is om om te bouwen ??? neen je moet een schakelaar of verbinding maken tussen 2 kabeltjes van de ATX stekker en dan kan je 12 volt aftakken. De radio heeft een zekering van 10 ampere meer zal hij dus nooit gebruiken 10 ampere op 12 volt is 120 watt … een 300 watt voeding is dus ruim voldoende. Zo een ATX voeding heeft behoorlijk wat voordelen !!!
– Goedkoop (ik had er dus gewoon nog 1 liggen)
– Gestabiliseerd
– Ontstoord
– Relatief efficient
– Veel vermogen
– Thermische beveiliging

De radio doet dus ook mp3 en wma en er is een lijn ingang … geen usb maar dat is nu ook weer niet zo een probleem he

Zo ziet het dus uit misschien dat ik naderhand nog eens opschuur, primer op zet en verf …
Het is aardig gelukt en werkt erg fijn, goed geluid en nu is het dus gewoon nog eens 4 luidsprekers ophangen en kabels trekken. Voordeel van auto spullen is dat die redelijk goed tegen dingen als temperatuurwissels kunnen. Auto luidsprekers zijn vaak ook gemaakt in kunstoffen in plaats van papier dus kunnen ook beter tegen vocht. Ze komen droog te hangen maar met temperatuur verschil en condens is het toch wel handig Ik plan dus van nu 4 houten kistjes te maken met daarin dempingswol in en dan bv van die 6×9 luidsprekers of zo …
Er is niet eens veel aanpassing voor nodig hoor …
op de linker boven connector heb ik mijn 12 volt afgetakt deze mag tot 8 ampere trekken continu … 8 ampere op 12 volt is 90 watt … ruim voldoende voor een auto radio
in de standaard atx connector dus gewoon een schakelaar of draadverbindin maken tussen deze 2 pinnen dat is aan of uit geen drukknop he echt schakelaar of doorverbinden. Ik had geen schakelaartje meer liggen dus doorverbonden aan en uit zetten is dus via insteken
Autospullen hebben op zich aantal voordelen
– goed voorzien tegen extreme temperaturen
– kan redelijk goed tegen condens en van die dingen
– standaard afmeting lees als … als het stuk is makkelijk te vervangen
– relatief goedkoop … als je geen cd nodig hebt maar gewoon usb of sdkaart kan je al voor 40 euro een autoradio vinden van Renkforce
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=372849
in de range van 60 tot 90 euro vind je zowat alle grote merken als JVC Kenwood Pioneer etc
– 4 ohm uitgang dus alle mogelijke autoluidsprekers zijn opties kan je veel leuke dingen mee doen tevens zijn ook deze meestal redelijk goed bestand tegen vocht en temperatuurwissels. Ook hier weer standaard afmetingen
– je zou zelfs een radio met blauwe tand kunnen scoren kan je handenvrij bellen in je garage
nu ik zeg het … ik had er gewoon 1 op overschot
Atx voedingen zijn ook heel erg dankbaar … kosten 2 keer niks voor 15 euro heb je tegenwoordig een 450 watt voeding of zo hahahaha kan je nog lekker een versterker en 2 subwoofers bij aan hangen
Er is niet eens veel aanpassing voor nodig hoor …
[img]http://www.giveback.be/huis/20120327atx/connectors.jpg[/img]
op de linker boven connector heb ik mijn 12 volt afgetakt deze mag tot 8 ampere trekken continu … 8 ampere op 12 volt is 90 watt … ruim voldoende voor een auto radio
[img]http://www.giveback.be/huis/20120327atx/atx.png[/img]
in de standaard atx connector dus gewoon een schakelaar of draadverbindin maken tussen deze 2 pinnen dat is aan of uit 🙂 geen drukknop he echt schakelaar of doorverbinden. Ik had geen schakelaartje meer liggen dus doorverbonden aan en uit zetten is dus via insteken 🙂
Autospullen hebben op zich aantal voordelen
– goed voorzien tegen extreme temperaturen
– kan redelijk goed tegen condens en van die dingen
– standaard afmeting lees als … als het stuk is makkelijk te vervangen
– relatief goedkoop … als je geen cd nodig hebt maar gewoon usb of sdkaart kan je al voor 40 euro een autoradio vinden van Renkforce
[url]http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=372849[/url]
in de range van 60 tot 90 euro vind je zowat alle grote merken als JVC Kenwood Pioneer etc
– 4 ohm uitgang dus alle mogelijke autoluidsprekers zijn opties 🙂 kan je veel leuke dingen mee doen tevens zijn ook deze meestal redelijk goed bestand tegen vocht en temperatuurwissels. Ook hier weer standaard afmetingen
– je zou zelfs een radio met blauwe tand kunnen scoren 🙂 kan je handenvrij bellen in je garage 🙂
nu ik zeg het … ik had er gewoon 1 op overschot 🙂
Atx voedingen zijn ook heel erg dankbaar … kosten 2 keer niks 🙂 voor 15 euro heb je tegenwoordig een 450 watt voeding of zo hahahaha kan je nog lekker een versterker en 2 subwoofers bij aan hangen 🙂
Luidsprekers gemaakt… 2 setjes 6×9 van goedkoop rommelmerk gekocht in de uitverkoop 25 euro per set
eigenschappen:
– 4 ohm
– 300 watt max
– 20 Oz
– 40 — 21.000 hz
– 1 setje 3 weg ander setje 4 weg maar verder wel identiek
18 mm mdf kistjes gemaakt met min of meer juiste inhoud (heb van mijn fusion speakers in de bus de maten van case genomen en dat ongeveer na gemaakt dus zou vrij goed moeten zijn.

Dit zijn ze alle vier … ophangen is voor later eerste feestje gedaan en geloof me … het is meer dan genoeg lawaai en best nog flink wat bass en zo … totale investering voor de luidsprekers was een 75 euro
voor groene mdf en speakers.
UPDATE met foto’s
Hier komt dus nog een rand rond in blauwe steentjes dit waren de eerste gelegde tegels
Tegels zijn 40 op 40 cm en 4 cm dik … behoorlijk zwaar en viel dus aardig tegen om ze te leggen!
Tot zo ver ben ik geraakt op een half dagje … ik schat dik 2 dagen nodig te hebben voor enkel deze tegels en dan nog een dagje voor de omkadering in blauwsteen
De wachtbuis lag reeds klaar maar moest dus nog ingegraven worden
Ook hier zat er weer steenpuin onder … alles mooi opgeruimd nu
Proper werken … het loont wel
Buis steekt nu nog uit maar kabel is er door en er is een gat geboord het is dus nog alleen een kwestie van aan te sluiten! Alweer een groot werk klaar
Na een pauze door persoonlijke veranderingen en geregel was mijn tempo merkelijk lager maar … dit weekend terug aan de slag gegaan en flink tegels gelegd in de garage …

de vuile tegels gelegd op vrijdag namiddag / avond

zaterdag de ex-vrouw geholpen met verhuizen en dan tegels gelegd

en gisteren zat ik tot vanvoor … in de lengte liggen nu 20 tegels en de breedte 6. Tevens alles even afgeborsteld en afgespoten
Er komen nog 3 rijen tegels langs. Ik ben dus van de wand weg gebleven (anderhalve tegel) aangezien rondomrond een soort blauwe tegeltjes komen met afmetingen die de helft zijn van deze tegels (4 tegeltjes dus om equivalent te bekomen). Dit omdat ik niet genoeg cylex stenen heb voor de volledige garage maar … de cylex stenen heb ik gratis gekregen dus blij met de ettelijke vierkante meters gratis vloer. De cylex stenen zijn 40×40 en 4cm dik. Alles gelegd in cementzandmix met compaktuna pro. Ligt dus voor eeuwig

Dan even 30 flessen azijn rond mijn volledig huis, garage en tuin gesproeid met de gieter. Ik ben een grote dierenvriend maar ik vind dat andere mensen geen last mogen hebben van jouw dieren. Mijn tuin is relatief verzorgd en proper en de katten van de buren hebben zo iets van … ow … proper schijten. En dan kom ik dus thuis en stap ik na een dag hard werken uit mijn auto … knal in de stront. Kots beu was ik het dus gezogt naar diervriendelijke oplossing. Azijn zou dat moeten zijn.

stinkt maar … eerlijk is eerlijk … ze lopen nog langs maar geen urine meer geroken, geen kakjes gevonden … dus het lijkt te werken. Zou ook redelijk moeten aanhouden. Stonk wel 3 dagen aardig! Nu is het echt in de kiezelsteentjes ingetrokken (andere kleur …) maar op mensen hoogte geurt het niet.
Het was alweer even geleden dat ik nog eens met een update kwam. Ben op verlof geweest en zo … maar dus ook terug gewerkt aan de carport.
Alle cylex stenen zijn gelegd, het is best strak gelukt. Is de eerste keer dat ik tegels van dit formaat en dit gewicht leg. Ook zijn ze volledig ingespoten met javel en dan afgespoten met de hogedrukspuit
Voor de duidelijkheid, dit was een restpartij … en ze zijn niet meer bij te bestellen in deze vorm en met deze specifieke korrelsteen. Dus ik moest een oplossing om er rond te leggen. Oog is dan gevallen op getrommelde betonsteentjes.
450 stuk 10x10x4 kosten 0.36 euro per stuk bij de Gamma doe-het-zelf zaak … ik heb op verschillende plaatsen gekeken en de 4 cm dikke maat is niet zo courant tenzij je voor gewone beton tegels gaat of schandalig dure andere tegels …. Deze beton klinkers zeg maar kan je krijgen in 4 kleuren.[*] licht grijs[*] donker grijs[*] rood grijs[*] geel grijs
Ik ben dus gegaan voor donkergrijs
Busje goed gevuld met 450 stuks … gewicht 2 kg per stuk en er lag nog 75 kg cement bij ook maar ik mag 1.2 ton laden dus geen probleem. Echt wel handig ding.
Hij lag wel behoorlijk sportief op de weg
Alles zodanig uitgeladen dat ik bij het leggen niet meer moet rond lopen en zo … Voorzichtig geweest want de hoekjes kunnen afbreken en … dat wilde ik dus zeker niet
Ik ga eerlijk zijn … ik had er een beetje schrik voor maar … het resultaat ziet er veel belovend uit. Ik ben maar amateur en kan dus ongeveer een 25 klinkertjes per uur leggen … inclusief maken van cement. Je kan dus snel uitrekenen dat ik nog wel paar daagjes werk heb na mijn gewoon werk maar … vorderingen worden gepost uiteraard.
Dit weekend nog een beetje verder gedaan maar dus op mijn eigen tempo. Tevens naar de Ikea geweest voor wat kleine prutsen en gewoon … omdat naar de Ikea gaan altijd leuk is.
Ondertussen liggen dus wat meer klinkertjes. Begint erg mooi te worden vind ik persoonlijk. Zeer tevreden over keuze voor deze kleur klinkertjes.
Voor een amateur te zijn best een strak resultaat. Alles ligt dus in cement + compactuna pro. en lichtjes aflopend naar de achterkant van de carport